Dip

22 december 2018 - Lekhnath, Nepal

Ik ben vandaag 3 weken in Nepal...een prachtig land in grote armoede. Aan alles is dit te merken...de huizen, school en de mensen...het is een moeizaam bestaan. Ik was deze week op de thee bij een buurvrouw die last heeft van vreselijke bloedingen..lag op bed en heeft gewoon geen geld voor een operatie.

Zo zijn er heel veel gevallen ...ik zit nog in een redelijk rijk gebied want in de bergen is het nog schrijnender.

Vanochtend een puthra bijgewoond...bij de ouders vanBahrat...een ceremonie om de goden te vragen meer melk te geven aan de buffelo. Die produceert slechts 6 a 8 liter per dag en moet heel veel water en eten hebben...daar zijn ze erg druk mee...bossen takken zie je langskomen als voer.

De ceremonie was heel speciaal...op het eind kwamen de kinderen die een schaaltje rijst kregen en geld en opa gooide met zakjes mest...veel gelach.

1. Marleen:
    22 december 2018
    Zo ga je wel weer even nadenken over hoe goed de het hebben en hoe dankbaar we daarvoor moeten zijn.
    Hou je sterk, fit en gezond, Ine!
  2. Ine:
    22 december 2018
    Dank je Marleen, het is erg zwaar, al die armoede hakt er bij mij behoorlijk in. Het is echt afzien, bovendien voel ik me al een tijd niet goed, dat met de kou van 4 uur tot de volgende morgen is erg onprettig.....al vroeg naar bed in de avond om warm te worden...ja wat hebben we het in Nederland goed...
  3. Lidwien:
    22 december 2018
    Ja daar wordt je wel mee geconfronteerd en dat zal echt wel heel heftig voor je zijn, sterkte weer
  4. Christina Verhallen:
    22 december 2018
    Hoi Ine, Wat doe je toch ontzettend veel indrukken op! Is heel heftig. En wat naar dat je je al een tijd niet goed voelt, kou lijden is geen pretje. Zijn daar wollen spullen te koop zoals onderhemden (waar bemoei ik me mee?). Heb het beste met je voor en vaak zijn mijn gedachten bij jou daar. We leven hier in een paradijs, helaas beseffen heel veel mensen dat nog niet. Ik wens je heel veel sterkte, pas goed op jezelf en dank voor je info. Liefs, Tineke