Vrouwen

17 december 2018 - Lekhnath, Nepal

Als je bij een gezin in huis bent maak je de dagelijkse gang van zaken intensief mee. Sarada zit in haar menstruatieperiode...dat gaat aan niemand voorbij...ze is onrein mag niet in de keuken, dus koken wordt aan Bahrat overgelaten. Naast zijn werk komt dat allemaal bij hem terecht, hij maakt het eten en reikt het Sarada aan die of apart eet of op de vloer van de keuken zit. Haar afwas mag niet bij dat van ons, toen ik beneden kwam zag ik dat er een matras naast het bed ligt, ze slaapt dus niet met haar man in bed maar op de grond. Dit is de normaalste zaak van de wereld, het gaat in volledige harmonie. Elke dag worden haar kleren apart gewassen, dat doet ze wel zelf en verder kan ze na school fijn naar haar vriendinnen om thee te drinken want ze wacht gewoon op Bahrat tot jij thuiskomt en gaat koken. Geen wanklank en als je het mij vraagt vinden die vrouwen het prima zo...ze hebben 4 dagen vrijaf en genieten daarvan....fijn in stand houden is mijn motto.

1. Marleen:
    17 december 2018
    Goh! Een paar dagen vrijaf! Helemaal niet verkeerd!
  2. Wilma tD.:
    17 december 2018
    haha ja, niet gek, das nog eens wat je noemt positieve discriminatie. Jammer van dat werk , dat dan nog mag ;).
  3. Lidwien:
    17 december 2018
    Dat kunnen wij ons hier niet voorstellen, het daar dus heel normaal 👍
  4. Jolanda:
    20 december 2018
    Sarada heeft het geluk dat ze in de stad woont.
    In de bergdorpen is het vaak nog anders.
    Ondanks dat het verboden is, mogen de vrouwen vaak het huis niet in.
    Ze leven dan in de kou en de stal (in de bergen is het heel wat kouder dan in Pokhara)
  5. Wilma tD.:
    20 december 2018
    :( :( :( :0 !
  6. Wim de Gier:
    21 december 2018
    Dat verschijnsel ken ik, nooit aan de lijve ondervonden. Lijkt me in een samenleving als deze wel enig comfort te geven aan de dames. Zo te zien aan de foto’s en wat ik lees is het een hard bestaan voor mensen die uit de Achterhoek komen.