Welkom op mijn reisblog!

1. Reislogger:
    18 november 2018
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Ine:
    18 november 2018
    Ik ben heel erg verrast door mijn kinderen/kleinkinderen,Marlies en Henk en ben nu in staat om te gaan bloggen. Het is nu aftellen....vrijdag over een week vertrek ik...jullie kunnen me volgen....
  3. Max:
    18 november 2018
    Leuk dat we kunnen volgen! Goede reis alvast!
  4. Gijs:
    Goede reis oma!!
  5. Lidwien:
    19 november 2018
    Wat leuk dat ik je nu kan gaan volgen, kan ik lekker meegenieten van jou avonturen. 👌 Lidwien
  6. Christine de Gier:
    19 november 2018
    Spannend Ine. Ik zal vaak kijken en lezen op je blog. Heel veel succes, op mooi en bijzonder reisavontuur. 🌏
  7. Jolanda Boon:
    20 november 2018
    Heel spannend.Ik ga je volgen.
  8. Herman Hartman:
    22 november 2018
    Hol ow Kregel
  9. Marlies:
    22 november 2018
    Gezellig Ine, kunnen we zo een beetje meereizen.
  10. Marleen:
    23 november 2018
    Ine, wat ga je een avontuur tegemoet! Stoer en dapper ben je! Fijn dat ik je kan volgen samen met de anderen.
    Marleen
  11. Wilma tD.:
    24 november 2018
    Hoop dat je een fijne en bijzondere tijd hebt in Nepal. Ik zal je missen. X
  12. Karin:
    26 november 2018
    Nou zeg..nu is het bijna zover. Have a good time!! Ga veel aan je denken. LiefsxK
  13. Geeske:
    26 november 2018
    Leuk zo’n blog Ine! Superstoer dat je dit avontuur aangaat! Heel erg gaan genieten en de mooie momenten pakken!

Alle goeds! XX Geeske
  14. Joost:
    27 november 2018
    Ha moeders, nou ben erg benieuwd naar je avonturen. Succes en geniet ze
  15. Tonny:
    27 november 2018
    Vrijdagavond zullen we met alle aanwezige Keek op Weekers bij de Borghman toasten op prachtige maanden voor je in Nepal.
    Goede reis,Tonny
  16. Ine:
    27 november 2018
    Ik begin onderhand een beetje onrustig te worden...het komt erg dichtbij. Afscheid nemen is niet mijn sterkste kant....Herman brengt me weg en als ik in het vliegtuig zit, zal ik me kunnen gaan ontspannen. Drinken jullie maar iets bij de Keek Tonny, ik zit dan al bijna in Istanbul.
    Ik hoop jullie te kunnen informeren over het land, de mensen daar en het gastgezin dat me al gastvrij opwacht. Ik zal jullie missen, Kerst, Oudjaar en de gezellige dagen die we al jaren samen doorbrengen, geniet van elkaar, ik ga in Nepal genieten!!
  17. Margriet Overmeyer:
    28 november 2018
    Mam, geniet ervan
  18. Ina Hiddink:
    28 november 2018
    Ik ga je volgen Ine ...heel veel plezier en vooral genieten xxx
  19. Marije Denkers:
    29 november 2018
    Heel veel plezier Ine!! Geniet van deze bijzondere ervaring. Ik ga je volgen en meegenieten 🤗 xxx
  20. Marcel en Grady:
    29 november 2018
    Goede reis, heel veel plezier en wij gaan je volgen
  21. Francis Ansink:
    30 november 2018
    Ine veel Succes.
    Leuk om je nu te kunnen volgen.
    Tot toy
  22. Michiel:
    30 november 2018
    Erg benieuwd naar je verhalen mam xxx
  23. Benny en Elly Lammers:
    1 december 2018
    Een hele onderneming, Ine! Knap dat je dat durft! Heel veel plezier en fijne momenten daar gewenst! We blijven je ‘volgen’.... groeten!
  24. Diny Wagener:
    1 december 2018
    Ine heel veel plezier geniet ervan.Diny
  25. Hans ten Barge:
    1 december 2018
    Geweldig Ine. Wij volgen je.
  26. Annet:
    2 december 2018
    Hi Ine
    veel succes en veel plezier
    geniet ervan !
    en fantastisch dat we op deze manier “mee mogen”
    groetjes Annet Wentink
  27. Ine:
    4 december 2018
    Het is dinsdag de 4de.....beland op mijn homestay bij Sarada...na een lange vliegreis van totaal 24 uur werd ik opgehaald door Jolanda. Met de taxi scheurden we door de immense drukte van Kathmandu, ongelooflijk wat een verkeer, razende auto's, motoren die overal tussendoor reden. De chauffeur manoeuvreerde door de drukte toeterend om alles te omzeilen, ik was stomverbaasd.
    Opzij liepen mannen met de fiets volgeladen met grote manden vol mandarijnen en granaatappels en groente opgehaald bij de boeren om te verkopen. Monnikken en schoolkinderen in uniform kortom een hoeveelheid mensen wat ik niet voor mogelijk had gehouden.
    Bij Jolanda heb ik me geïnstalleerd maar kreeg gelijk te horen dat we bij de huisbazin verwacht werden om te komen eten, het was over vieren....we gingen nog een wandeling maken, ze woont in een boeddhistische wijk dus veel Monnikken, klein en groot en overal de gebedsmolens en altaartjes, de Monkeytemple was dichtbij, dus daar ook nog even geweest, het is om 5 uur al donker dus weer teruggelopen. Anita is een vrouw van 62 jaar die in Japan gestudeerd heeft en nu vrijwilligerwerk doet en van haar is het tuinhuis waar Jolanda sinds kort woont.
    Diezelfde avond kwam er bezoek om mij te verwelkomen Jolanda had dit georganiseerd...2 Duitsers een Nepalees en de buurvrouw..de volgende dag met de taxi naar een vliegveld voor de vlucht naar Pokhara...72 personen konden erin. De vlucht duurde slechts 20 minuten met veel vertraging omdat er 's morgens niet gevlogen kon worden vanwege de mist. In de taxi naar de zus van Sarada.
  28. Ine:
    4 december 2018
    Daar werden we gastvrij ontvangen en kregen een soepje om daarna met Sijan naar het Lake te wandelen....Daar zat een meisje die Tarotkaarten legde, een mooie ontmoeting om vervolgens terug te wandelen.
    We aten lekker rijst met groenten en een sausje van linzen en ik probeerde voor de eerste keer met mijn hand te eten...tevens kregen we de uitnoding 10,11 en 12 dec het feest mee te maken van vader die 84 jaar wordt....Op tijd naar bed want de volgende dag een druk program. 3 december:
    lunch met een vriend van Jolanda we werden uitgenodigd bij hem thuis een eind verderop in een wijk...Zijn vrouw verzorgde de lunch, hij woont in een community en heeft een huisje van 3 bij 3 meter waar hij woont met 3 kinderen we aten buiten en zijn vrouw bleef op afstand en hield ons in de gaten. Teug naar huis waar Dambar vroeg of ik mee wilde naar het ziekenhuis daar gingen we toeterend en remmend in het drukke verkeer, wat een mensen de dokter was er niet ja en als je dan toch onderweg bent maar even langs de kleermaker een nieuw pak voor het feest.
    Weer thuis was Sarada er met zwager en kinderen om ons op te halen, knuffel voor de achterblijvers en daar gingen we weer het drukke verkeer in.
  29. Wim de Gier:
    5 december 2018
    Zit ik wat te rommelen met mijn telefoon kom ik ineens op je logger terecht. Nou ik was even bezig en ga alles nog eens herlezen. Je maakt wel wat mee. Geweldig!
  30. Ine:
    6 december 2018
    Bij Sarada was het een heel officieel gebeuren, we kregen door Manisch hun zoontje van 6 jaar een bloemenslinger van Afrikaantjes en een lint omgehangen en natuurlijk de foto's.
    De spullen uit de rugzak opgeruimd daarna gegeten en op tijd naar bed.
    De gewoonte hier is dat je er om 9 uur in ligt tot 7 uur, dan drinken we een beker gekookt water en thee. Om kwart voor 9 worden we jawel voor de lunch verwacht dat bestaat uit rijst een groentenprut en saus, ik eet inmiddels redelijk goed met mijn handen, iedereen weg en wij kunnen onze gang gaan. We hebben een eigen douche en toilet boven op de 2de verdieping, een lange wandeling gemaakt waarin mijn conditie op de proef werd gesteld een heuvel beklommen en een tempeltje, toen we verder liepen werden we gevraagd door een vrouw voor thee, wat uiteindelijk water werd....ze zijn erg nieuwsgierig, iedereen komt erbij uit de naburige huisjes. Verder kochten we mandarijnen bij een winkeltje en de mensen waren erg verbaasd over mij leeftijd...
  31. Jolanda Boon:
    Je maakt dus al veel mee. Wat een gastvrijheid. Geniet ervan ine. Xxx
  32. Marcel en Grady:
    6 december 2018
    Fantastisch lijken mij al die (nieuwe) ervaringen! Je leeftijd speelt pas, wanneer je je daar over druk gaat maken. Geniet er maar goed van Ine. Geluk en liefs.
  33. Marlies:
    6 december 2018
    Ine, vroeg naar bed en vroeg op. Hoe gaat het slapen?
  34. Ine:
    6 december 2018
    Later die avond vroeg Jenish of me meegingen de trappen op...dat was me een inspanning...zoveel treden en een behoorlijke hoogte....toch gelukt..
    De volgende ochtend was het even plannen, de bus kwam om ons op te halen tegenover ons huis....er zaten al wat kinderen in en ik vond mijn plekje. Overal werd er gestopt en kwamen er kinderen bij, er is een extra bijrijder die de kinderen helpt instappen en ergens neerzet, de kleintjes worden bij iemand op schoot gedumpt. We kwamen aan op school en dit was overweldigend. De schoolkinderen waren overal en ik werd begroet of ik Máxima was. We kwamen voor alle rijen kinderen te staan die keurig in het gelid werden gezet, dat duurde even. Voor de groep stonden de direkteur, de man van de administratie en nog wat mensen en een jongen met trommel. Het volkslied werd gezongen en daarna werden wij verwelkomd, 2 kinderen hingen ons een bloemenkrans om en we kregen een bos bloemen....onze namen werden genoemd al met al een ontroerend welkom. De school werd helemaal bekeken tot 13 klassen met sommige dubbel, een Montessorischool en ik kwam bij de playing group.....de jongste kindjes. We gaan 3 dagen in de week naar school, morgen weer.
  35. Christine de Gier:
    6 december 2018
    Heel indrukwekkend allemaal. Warm welkom.
  36. Lucie:
    6 december 2018
    Heel bijzonder, Ine, om te lezen wat je daar allemaal meemaakt en beleefd ! Liefs x
  37. Francis Ansink:
    Hoi Ine
    Wat een mooie verhalen,wat een indrukken.
    Wat je in een paar dagen al een mensen hebt ontmoet. Geniet ervan Succes
    Wij genieten ook .
  38. Marleen:
    7 december 2018
    Goh Ine, wat is t saai in Nederland! ;)
    Knap dat je alle lichamelijke inspanningen goed doorstaat. Hoop dat je snel je nieuwe levensritme oppikt. En alles goed opslaat op je 'harde schijf.
  39. Ans Twigt-Koelman:
    7 december 2018
    Leuk je zo te volgen Ine. Je schrijft leuk. Geniet van deze bijzondere reis! Groetjes Ans
  40. Geeske:
    Leuk om te lezen! XGeeske
  41. Ine:
    7 december 2018
    Nu is school mijn invulling, maar het zal jullie verbazen wat ik de verdere dag nog allemaal doe. De hele buurt en daar is veel familie bij, wil dat we langs komen ik heb de ouders al ontmoet, de moeder van Bharat kookte melk en karnde dat af, buiten op open vuur, kalfje stond ernaast onder het dak. Meteen komen de buurkinderen erbij staan, maar je moet ook naar binnen komen en thee drinken.
    Gisteren waren we vrij en zijn naar het dorp gewandeld om wat inkopen te doen, de winkeltjes zijn talrijk er is van alles te koop ook veel groenten en fruit, mandarijnen komen hier uit de buurt en zijn erg lekker. We waren niet zomaar terug want Anita kennen we al en haar man rijdt de familie veel , de bril van Jolanda was stuk, schroefje, hij reed meteen met ons naar een opticien, die het voor 10 cent repareerde....Daarna weer thee en de buurt kwam erbij zitten, een lerares die gepensioneerd was wilde met mij op de foto. Terug naar huis gewandeld waar we te horen kregen dat een buurvrouw ons wilde uitnodigen om biest, jawel biest te komen eten, dus hup weer daar naar toe.
    Na het avondeten wat meestal rond zevenen is, gaan we naar onze kamer om te lezen of te internetten en zo rond 9 uur slapen we.
  42. Tonny:
    Hoi Ine,
    Zo hebben al die wandelingen op maandag en woensdagmorgen behalve gezelligheid ook nog opgeleverd dat je nu toch al zo veel loopt en ziet in Nepal.
    Over drie maanden kunnen wij jouw tempo niet meer volgen.
    Veel plezier
    Groetjes Yvonne
  43. Diny Wagener:
    8 december 2018
    Ine wat een geweldige dingen maak je mee, indrukwekkend en leuk om te lezen.
    Kijk elke dag uit naar het volgende verslag.
  44. Ine:
    8 december 2018
    Vrijdag weer naar school, toen de bus aan kwam rijden zag ik de kinderen al heel blij naar ons kijken, een buurjongetje nam ik op schoot die me herkende. In de playing group waren al een paar kinderen aan het spelen, 2 loopfietsjes en een plastic wip, waar bijna om gevochten werd. Mina is mijn collega, ze was blij om me weer te zien er is genoeg te helpen, we gingen al vrij snel naar buiten om te spelen, veel houdt dat niet in, want er is gewoon niets. Na een tijdje werd er een bal gehaald en deden we daar wat spelletjes mee, Mina vraagt vaak aan mij of ik ideeen heb, ze is zelf niet zo vindingrijk. Kinderen worden hard aangepakt en krijgen ook een klap als ze niet luisteren..door de ouders worden ze erg gepamperd.....krijgen door te zeuren ook hun zin.
    Na school gingen we de stad in om het een en ander te kopen en kwamen uiteindelijk weer bij Naryan uit, gelijk werden we getrakteerd op mandarijnen en melkthee....
    Deze ochtend was een belevenis...met meer vrouwe was het plan om naar de herdenking te gaan van de overledenen van een bootongeluk op het Begnasmeer, maar zoals vaker gebeurt kwamen er een aantal niet opdagen en gingen we bij een buurvrouw verderop thee drinken.
    De middag werd door school een picknick georganiseerd boven in de heuvels, we gingen een heel eind lopen en het laatste stuk met een taxi. De weg was pas weer open na de regenperiode, hele zijkanten waren naar beneden gevallen. Er werd druk gewerkt en er werd af en aan gereden....Het laatste stuk naar boven was te doen. ....grote boxen ston den klaar en er werd druk gewerkt voor de lunch, die bestond uit 2 soorten rijst, gepofte en geschaafde rijst, rauwkost een bonenprut en kip. Toen kon er gedanst worden, ouders en leerkrachten waren benieuwd en wilden natuurlijk van alles weten, om 4 uur weer gegeten en naar huis. Een heel eind gelopen en toen zagen we Bharat op de motor om Jenish op te halen en van Sarada moest ik maar achterop....nou daar gingen we dan...einde dag vol nieuwe indrukken.
  45. Marlies:
    8 december 2018
    Geweldig!!! Dat had ik graag willen zien, jij achter op de motor....
  46. Wim de Gier:
    9 december 2018
    Tjee, wat krijg veel indrukken en dat moet je allemaal verwerken. En dat op een hoogte waarbij je longen tientallen minder zuurstof binnen krijgen. Begrijpelijk dat inspannen je letterlijk naar adem doet happen. Als ik het lees krijg ik al wat benauwd. Je bent een taaie.
  47. Willem Heijink:
    10 december 2018
    Namasté Ine,

Monkeytemple in Kathmandu, Lakesite in Pokhara, ik zie het weer voor me. Nu de stress van de reis van je afgegleden is voelt het heel ontspannend toch? Die drie maanden zullen te snel voorbij gaan Ine. Dat is met alles wat lekker is. Ik adviseer je tijd te rekken. Hoe bevalt de Nepalese keuken? Ze eten er veel Dal Bhat als ik me het goed herinner en dat lijkt idd op een prutje. Daar zal je spijsverteringsorgaan vast even aan moeten wennen, haha.
  48. Jolanda Boon:
    11 december 2018
    Geweldig allemaal ine. Heerlijk om te horen dat je het zo naar de zin hebt. Geniet ervan!!!!!!
  49. Ine:
    11 december 2018
    Hoi Willem...ja voor jou is het bekend terrein...het eten is zeker wennen...geen afwisseling...elke keer wat andere groenten dat wel. Ik zit nu op een groot feest omdat opa 84 jaar is geworden...heel speciaal om daarbij te zijn. Ze gaan 100.000 lichtjes branden..de lontjes zijn eerst klaargemaakt in olie en op elke hoek komt een grote schaal te staan.. de priester is al een paar uur bezig en gaat met veel geld en rijst naar huis...hij is erg rijk en ingehuurd voor 3 dagen. Morgen is het grootste feest...ik zit bij familie in huis. Afgelopen dagen ziek geweesten aan de zoutoplossing..ook weer meegemaakt. De armoede is erg groot maar de mensen lijken daar niet onder gebukt te gaan..ze zijn zo vriendelijk...willen ook alles van je weten. Ik probeer dit via mobiel te sturen en hoop dat het lukt...groetjes in Bredevoort.
  50. Michiel:
    Mooie verhalen mamske :)
  51. Wilma tD.:
    Mooie avonturen, mooie verhalen, Ine! Heb je ook nog lekker gedanst ? X
  52. Willem Heijink:
    11 december 2018
    Ja ik beleef herkenning in je verhalen Ine, ofschoon het al weer 16 jaren geleden is dat ik in Nepal was. Is het niet ook de tijd van Dipavali; het Hindoestaanse lichtjesfeest?
    Je beschrijft de 3 dagen festiviteiten en al die lichtjes die daarbij worden ontstoken, los van opa die 84 jaar is geworden? Feliciteer opa vanuit het verre Nederland namens ons allen, vindt hij vast leuk dat zijn verjaardag even wordt gememoreerd hier. Zoveel indrukken, maar die print jij bij hen ook. Dat is wat het zo bijzonder, zo speciaal, maakt. Je laat daar fijne herinnering achter en neemt een schat aan ervaring mee naar huis.
    We hebben het over je met kerst en oud/nieuw, dan weet je dat.
  53. Anneke:
    12 december 2018
    Wat een verhalen.je beleeft daar veel.al die nieuwe indrukken. Pas je wel goed op jezelf.ik blijf je volgen..veel gtoeten en een dikke kus.
  54. Ine:
    12 december 2018
    Het was vandaag de laatste dag van de festiviteiten ...net terug bij de home stay na een hobbelige busreis van een uur...er waren vandaag 1000 mensen bij opa en we werden allemaal gezegend, kregen muntjes en fruit...wat een gebeuren. Dat kost de familie veel geld..ze blijven allemaal eten en de ontmoetingen maakten op mij veel indruk. Morgen maar eens een rustdag want vrijdag weer naar school. Ik ga ook kijken of ik foto's op mijn blog krijg... moet toch kunnen. En ja hoor Wilma ik heb veel gedanst...er was een muziekgroep en een van de mannen vroeg of ik wilde dansen...ze willen allemaal weten waar je vandaan komt en hoe je heet...kinderen zijn ook belangrijk voor ze dus dan laat ik maar weer foto's zien. We sliepen bij de ouders van Sarada en er wil al een broer naar Nederland komen hij is toch in Berlijn in maart...dus wie weet...Willem dit feest was alleen voor opa en de 100.000 lichtjes werden door de dames uitelkaar gehaald...hele kleine lontjes die dan weer samengedrukt in olie in 4 bakken werden gedaan...de 4 windrichtingen. Alles heeft symboliek ...rechtsomdraaiend hangen ze de versiering op en ga zomaar door. Morgen verder.x
  55. Christina Verhallen:
    Ha die Ine,
    Kwam al die tijd niet op je site, weet ook niet waarom. Goed te lezen dat het allemaal goed gaat. Geniet van alles en ga nog even je reisverhalen verder lezen. Hou je haaks, alle goeds en liefs,
  56. Christina Verhallen:
    12 december 2018
    Daar ben ik nog even Ine. Al je belevenissen tot me door laten dringen, wat een fantastische ervaringen. En wat ben je taai en moedig. Neem wel op tijd je rust. Met heel veel interesse blijf ik je volgen en wens je wederom het allerbeste, liefs,
    Tineke
  57. Marleen:
    12 december 2018
    Hee Ientje, je beschrijft alles zo mooi dat ik me er een voorstelling van kan maken.
    Nu nog foto's!
    Kus van Marleen
  58. Ine:
    13 december 2018
    De eerste foto's staan erop, hoe weet ik nog niet helemaal, het begin is er, daarom heb ik ze meerdere keren afgedrukt....haha.
    Ik ben vandaag aan het uitrusten, was hard nodig, merk toch dat ik de jongste niet meer ben hoewel mijn conditie niet tegenvalt. Het lopen gaat goed alleen klimmen is zwaar, bovendien had ik de afgelopen dagen last van mijn buik en eet wat minder, ze eten hier zoveel dat ik verbaasd ben. Ik heb op de picknick zaterdag, iets fouts gegeten en was zondagnacht ziek, hier denken ze dat ik op moet passen voor eten met smaakversterkers zoals curry, dahl gaat goed...eten is elke dag rijst met een groentenprut en dahl....'morgens vroeg al en 'avonds weer, alles vegetarisch...dus Henk ik snak naar een bitterbal!! In mijn omgeving wordt geen alcohol gedronken, voor mij toch al een gewoonte dus dat mis ik niet, geen koffie ook, eigenlijk eten ze hier wat ze in Nederland propageren...geen vlees.
    De cultuur is toch heel bijzonder, ze hebben tanks op het dak die worden gevuld met water, voor afwas en douche, hier ook sonar.. dus ik kan warm douchen. Ze hebben tanks in de keuken voor drinkwater dus dat is veilig...eigenlijk leven ze heel milieubewust uit armoede ontstaan, geen verwarming je trekt gewoon je jas aan.
    Contacten zijn heel intens wat ook verplichtingen geeft, dat zien zij niet zo denk ik, ze leven dicht op elkaar en lopen veel bij elkaar binnen om te kletsen. Ouders en kinderen wonen en leven samen in een huisje zoals de mijne eenzaamheid kennen ze hier niet ze zorgen goed voor elkaar.. ze verbouwen natuurlijk hun rijst maar ook groenten en delen dat met elkaar. Toen ik op bed lag kwamen er 4 mensen vragen hoe het ging en ik kreeg een granaatappel, mandarijn en appel...ze willen alles over je weten en ik moet steeds vertellen hoeveel kinderen en kleinkinderen ik heb. Vader van Bharat komt elke dag wel een par keer kijken een heel markante man van 70....ze hebben een buffel daar krijgen we melk van voor in de thee.
  59. Ine:
    13 december 2018
    Nou het is gelukt hoor met de foto's....kunnen jullie een beetje Nepal meepakken.
  60. Christine de Gier:
    14 december 2018
    De foto’s staan er goed op. Is dat jou bed met het roze sprei?
    Spreek je al een beetje Nepalees? Hoe maak je jezelf verstaanbaar? Engels, gebarentaal ?
    Allemaal vragen ...,🙋🏻‍♀️
  61. Ine:
    15 december 2018
    Over het algemeen red ik het redelijk...ken nu een paar woordjes Nepalees....maar er zijn gelukkig mensen in mijn directe omgeving die me helpen. Ik maak ook op mijn mobiel verhalen aan, die komen blijkbaar niet op deze site....weer even uitzoeken. Ja dat is mijn bed Christine..Ik slaap gelukkig goed..De kinderen op school verstaan me niet maar we komen eruit.
  62. Geeske:
    15 december 2018
    Wat maak je veel, supergaaf! Geniet er van en ook lekker ff uitrusten en stilstaan bij alles af en toe!:)