Opa

15 december 2018 - Lekhnath, Nepal

• De opa van Jenish en vader van Barath is een hele speciale man...hij woont een paar huizen verderop en komt regelmatig langs. Hij heeft de lijnen in mijn hand gelezen...heel bijzonder...hij is met een 2de vrouw en heeft daar ook kinderen bij oa Barath...zijn andere zoon woont hier ook die is tandarts. Zijn eerste vrouw heb ik ook ontmoet die woont iets verderop...hele aardige mensen...vanuit het hindoeisme oordelen ze niet en moeten ze goed zijn voor anderen...ze hebben vaste rituelen en veel symbolen....De vrouwen zijn de baas in huis zij bepalen daar alles en zijn redelijkonderdanig...bij de een meer dan bij de ander...eigenlijk zoals het bij ons ook vroeger ging. Sarada echter is redelijk geemancipeerd...ze werkt 6 dagen in de week op mijn school...geeft engels...Barath helpt wel mee in het huishouden en is erg zorgzaam en ook voor mij..hij werkt bij een bank. Het zijn nog wel gearrangeerde huwelijken bij veel Nepali...ze zien er echter wel tevreden uit...ook iets voor te zeggen!

Ik geloof dat Sarada iets van 140 euro verdient pm dus ze leven samen rustig. Kleding en uiterijjk is erg belangrijk er goed uitzien geeft immers een goede indruk...heel herkenbaar vaniit mijn achtergrond.x

1. Christina Verhallen:
    15 december 2018
    Goh Ine, wat kunnen wij zelfs leren van de inhoud van jouw blog! Interessant culturen, normen, waarden enz. enz. te mogen ervaren. En uiteraard veel wijsheid wat deze mensen je brengen. Lees momenteel een heel interessant boek over Nepal, titel Ki, Kracht van binnenuit. Auteur: Hans Peter Roel. Tot zover, hou je haaks en liefs Tineke
  2. Ine:
    15 december 2018
    Ha Tineke, ja het is inderdaad een andere wereld met veel symboliek, alles heeft betekenis...alle handelingen die verricht worden komen voort uit oude tradities en gebruiken. Heel interessant dit van dichtbij mee te maken, ik ben blij dat ik bij de locals zit. Xx
  3. Lidwien:
    15 december 2018
    Hoi Ine, ik vind het zo leuk om jou ervaringen te lezen, ik kijk uit naar nog veel mooie verhalen.
    Groetjes en veel liefs uit het koude kikkerlandje😜
  4. Ine:
    16 december 2018
    Ha Lidwien....Dus koud in Nederland...hier is het overdag in de zon echt warm in de schaduw is het kil,,,maar ja de Kerst komt eraan voor jullie.... misschien komt er wel sneeuw xx
  5. Jolanda:
    20 december 2018
    Haha koud in Nederland, dus gewoon lekker de kachel aan.
    In het nieuwbouwhuis waar wij zijn, is geen kachel.
    Dus als we het koud hebben, zitten we met een muts op en winterjas aan in de kamer. En..... vroeg naar bed onder de dikke dekens om warm te worden.
    Meestal gaan we direct naar het eten al naar bed. Soms nog wat ontspanning maar ook heel vaak de oogjes al snel dicht ......